Media­kirjasto

Kolme iloista uutista!

31.3.2024 ⟩ Helsinki ⟩ Martti Pyykönen

Matt. 28:1–8

On pyhän pääsiäisjuhlan aika. On aamu, jolloin koko kristikunta kokoontuu kirkkoihin ja kappeleihin – hyvää pääsiäistä, koska Kristus nousi kuolleista!

Tämän päivän keskuksessa on tietysti ylösnoussut Jeesus, mutta älä sinä tänään pääsiäisenä tyydy iloitsemaan ainoastaan Jeesuksen puolesta. Iloitse sinä tänään omasta puolestasi. Pääsiäisen viesti tehköön tänään sinusta ikionnellisen.

Ja kerron nyt kolme syytä, miksi saat olla tänään kirkosta lähtiessäsi kevyemmällä mielellä kuin tänne tullessasi:

1) Jeesus on Jumala, 2) Kaikki on totta 3) Hauta ei sinua pidättele.

Jeesus on Jumala

Kristillisen uskon, Raamatun ja kirkon perusviesti, joka erottaa ne muista uskonnoista, on se, että Jumala lähetti oman poikansa tähän maailmaan, syntymään ihmiseksi, elämään ihmisen elämän, kertomaan meille siitä, mistä Jumalassa on lopulta kysymys ja sitten kuolemaan ristillä ihmiskunnan: minun ja sinun syntien sovitukseksi.

 

Nyt vuonna 2023 Jeesuksen elämä, josta evankeliumitekstit kertovat, saattaa tuntua jollain tapaa uskonnolliselta asialta, mutta Raamatun ajan ihmisille Jeesuksen läsnäolo ei ollut uskonnollinen asia – se oli arkitodellisuutta. Nasaretilainen Jeesus keskusteli ihmisten kanssa, asusti Pietarin ja tämän vaimon kotona Kapernaumissa ja purjehti kalastajaystäviensä kanssa järvellä. Jeesus myös opetti ihmisiä ja toimi, kuten juutalaiset opettajat, rabbit toimivat: hän selitti Vanhaa testamenttia oppilasjoukolleen, joka seurasi häntä.

 

Jeesus kuitenkin rohkeni puhua jotakin sellaista, jota muut rabbit eivät sanoneet. Evankelista Johannes tallentaa meille keskustelun Jerusalemin temppelialueelta, jossa kourallinen paikalle osunutta väkeä tivaa Jeesukselta, väittääkö hän olevansa Jumalan lähettämä messias, josta Vanha testamentti profetoi. Jeesus vastaa:

 

Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.

Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä heitä minulta.

Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä.

Minä ja Isä olemme yhtä."(Joh 10:27–30)

 

Jeesus siis suoraan sanoi olevansa Jumala – yhtä Isän kanssa.

 

On hyvä ymmärtää tässä kohtaa, että näiden sanojen äärellä on meillä koko ihmiskuntana vain kaksi vaihtoehtoa, vain kaksi tietä.

 

Jeesuksen sanat merkitsevät joko törkeää jumalanpilkkaa tai sitä, että Jumala, on laskeutunut ihmisten keskelle. On vain kaksi vaihtoehtoa.

 

Tasavahvoja nämä vaihtoehdot eivät ole. Jos ihminen väittää olevansa Jumala, on toki huomattavasti todennäköisempää, että hän puhuu sekavia, kuin että hän todella Jumala olisi.

 

Jos usko Jeesukseen tuntuu sinusta joskus siltä, että kaikista maailman uskonnoista on sinulle arvalla yksi valittu, ja joudut nyt laittamaan silmät sidottuna kaiken yhden kortin varaan, niin lupaan sinulle, että lähdet tästä pääsiäiskirkosta kevyemmällä mielellä kuin tänne tulit.  

 

Lähdet tästä kirkosta iloisempana kuin ennen, sillä kerron sinulle, että Kristus ei jätä tätä koko todellisuutta halkovaa kysymystä meidän arvailtavaksemme.

 

Hän antaa meille raskaimman mahdollisen todistuksen jumalallisuudestaan. Hän antautuu roomalaisen väkivaltakoneiston tapettavaksi – he, jos jotkut noilla main tiesivät, kuinka ihminen saadaan hengiltä.

 

Hänet haudataan paikkaan, jonka tietävät ja tuntevat sekä roomalaiset sotilaat että juutalaiset ylipapit. Ja roomalaiset sotilaat asettuvat vielä vartioimaan hautaa.

 

Ystävä, nämä eivät ole uskonasioita. Jos roomalainen teloituskomppania jonkun tappaa ja sitten vielä varta vasten teloitetun hautaa asettuu vartioimaan, niin sellainen on ja pysyy vainaana.

 

Mutta kolmantena aamuna tuo hautaluola on tyhjä. Ja käärinliinat, jotka hirvittävällä tavalla runnellun kehon ympärille on käärityt, ovat ehyenä paikallaan.

Ja sitten tuo Jeesus näyttäytyy, kuten Paavali kirjoittaa:

 

ja hän ilmestyi Keefakselle ja sitten niille kahdelletoista.

Sen jälkeen hän ilmestyi samalla kertaa yli viidellesadalle veljelle, joista useimmat ovat yhä elossa, vaikka jotkut ovatkin jo nukkuneet pois.

Tämän jälkeen hän ilmestyi Jaakobille ja sitten kaikille apostoleille.

Viimeiseksi kaikista hän ilmestyi minullekin, joka olen kuin keskosena syntynyt.

  1. Kor 15:5–8)

 

Huru-ukot eivät antaudu roomalaisen teloituskomppanian tapettavaksi, tule haudatuksi, pysyttele kuolleina useita päiviä ja sitten elä jälleen, tavaten satoja ihmisiä.

 

Lupasin, että lähdet tänään kevyemmällä mielellä tästä kirkosta. Jeesus ei jätä arvailtavaksesi sitä, onko hän Jumala vai ei. Hän todistaa sen sinulle: kolmantena aamuna hauta oli tyhjä ja siitä Kristillinen kirkko on ollut liikkeellä kertomassa. Ylösnousemus on totta. Jeesus on Jumala.

 

Kaikki on totta

Jos olet joskus ollut raskaalla mielellä siitä, ettet voi olla varma, mitä ja miten Jumalasta voi tietää yhtään mitään, lupaan, että olet tänään kevyemmällä mielellä myös siitä.

 

Nimittäin se, että Jeesus todistaa kuolemallaan ja pääsiäisaamun ylösnousemuksellaan olevansa todella Jumalan Poika, Jumala itsekin, tarkoittaa sitä, että kaikki, mitä hän opetti, on totta.

 

Jumalasta voi tietää sen, minkä Jumala itse Jeesuksessa meille ilmoittaa ja kertoo.

 

Jeesus kertoi esimerkiksi tämän:

 

"Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut,

niin kuin Isä tuntee minut ja minä Isän. Minä panen henkeni alttiiksi lampaiden puolesta.” (Joh. 10:14–15)

 

ja tämän

 

 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. (Joh 3:16)

 

Jeesus sanoo, että hän tuntee sinut. Sinä olet hänelle rakas ja hän tahtoo pitää sinusta huolta. Hän kuulee sinua, hän näkee sinut.

 

Ajattele, se on totta. Se ei ole vain jokin uskonnollinen värssy, vaan se on ihan oikeasti totta. Taivaan ja maan Jumala, joka on kaiken luonut, sanoo, että sinä olet hänelle tärkeä ja rakas.

 

Ole turvallisella ja rohkealla mielellä tänä pääsiäisenä. Ei ole siis ainoastaan totta, että Jeesus on Jumalan poika ja Jumala. On myös totta, että tuo Jeesus sanoo välittävänsä sinusta ja pitävänsä sinusta huolta. Sinä olet hänelle rakas.

 

Mutta Jeesus sanoi myös näin:

 

"Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.

Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta,

jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.

 Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin tee niin?

Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?

Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.

(Matt. 5:38–48)

 

Myös tämä on kaikkivaltiaan Jumalan puhetta. Synti on vakava asia. Ja joka siinä käy laiskaksi, on vaarallisella tiellä.

 

Ei ole niin, että lakia noudattamalla voisi ansaita taivaspaikkaa, mutta lain käskyjä rikkomalla tekee kyllä aivan varmasti pahaa Jumalalle rakkaita ihmisiä kohtaan. Ja joka tieten tahtoen tekee pahaa, kovettaa sydäntään Jumalalle.

 

Muista siis se, että Jumala tietää, että me olemme syntisiä ihmisiä. Ei kai muutoin näitä käskyjä ja ohjeita olisi tarpeen antaa. Ja juuri syntistä ihmistä hän rakastaa. Ja syntiselle ihmiselle hän sanoo: ”mene, äläkä enää syntiä tee”.

 

 

 

Hauta ei sinua pidättele

Viimeisen ja kolmannen huolen aika. Jos olet ollut joskus murheissasi siitä, että elämä on rajallista, aika on lyhyt ja lopulta kaikesta joutuu luopumaan, tahdon, että olet tänä pääsiäisenä iloisemmalla ja turvallisemalla mielellä.

 

Se, että Jeesus nousi kuolleista eikä jäänyt hautaan tarkoittaa sitä, että jokainen kristillinen hautausmaa, mitä maa päällään kantaa, ei koskaan enää ole lohduton lopun monumentti, vaan lepopaikka ja odotusaula.

 

Paavali kirjoittaa:

 

Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta jotka ovat kuolleet.

Kun kerran kuolema sai alkunsa ihmisestä, samoin kuolleiden ylösnousemus on alkanut ihmisestä.

Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi,

jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus ja sen jälkeen Kristuksen omat, kun hän tulee.

Sitten seuraa kaiken päätös, kun hän luovuttaa kuninkuuden Jumalalle, Isälle, kukistettuaan kaiken vallan, mahdin ja voiman.

Kristuksen on näet määrä hallita, kunnes hän on saattanut kaikki vihollisensa jalkojensa alle.

Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema.

(1.Kor 15:20–26)

 

Jeesuksen ylösnousemus, joka tapahtuu vastoin Roomalaisen väkivaltakoneiston tavoitteita ja juutalaisen itsehallinnon pyrkimyksiä, on vain alkusoittoa.

 

Jeesuksen ylösnousemus on ensimmäinen ylösnousemus, mutta ei lainkaan ainoa. Kun tämä aika päättyy, ja paruusian hetki koittaa: Jeesuksen paluun aika, silloin se ylösnousemus, josta tänä pääsiäisenä puhumme Jeesuksen kohdalla, silloin se koskee jokaista meitä. Hauta ei meitä saa omakseen, emmekä me kuulu kuolemalle.

 

Kuule: kuolema ei ole enää sinun loppusi! Kuolemasta on tehty vain silmänräpäyksen kestävä uni, kuin usva, joka aamun koitteessa hälvenee. Sen on Jeesus tehnyt, sinua varten.

 

Älä siis pelkää enää. Jeesus on Jumala. Älä siis pelkää enää: sinä juuri olet Jeesukselle rakas. Älä siis pelkää enää: Jeesus on sinut viimeisenä päivänä herättävä. Aamen.