Media­kirjasto

Obadjan kirja

13.7.2018

Obadja

Obadjan kirjan taustana on Juudan ja Jerusalemin hävitys vuosina 588-586 eKr. Sitä seurasi pakkosiirtolaisuus. Näinä Juudan vaaran vuosina Edom hyödynsi tilannetta ja hyökkäsi etelästä käsin Juudan alueille ja teki tuhojaan. Obadjan kirjan sanoma liittyy näihin tapahtumiin. Edomin raukkamainen teko Juudalle suuren katastrofin keskellä herätti suurta vihaa ja katkeruutta edomilaisia kohtaan. Edomilaiset välttivät Juudan kohtalon (Ob. 11), mutta he eivät armahtaneet Juudaa, vaan käyttivät ”veljensä” ahdinkoa hyväkseen (Ob. 12-15).

Juudan ja Edomin esittäminen veljinä perustuu Ensimmäisen Mooseksen kirjassa säilyneisiin traditioihin. Juuda oli Jaakobin eli Israelin neljäs poika, kun taas edomilaiset polveutuivat Esausta, Jaakobin veljestä (1. Moos. 36). Jo Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta käy ilmi, että Jaakobin ja Esaun välillä oli ongelmia. Jaakob petti Eesaun kahdesti, ensin hän vei esikoisuuden, sitten siunauksen. Vaikka Ensimmäisen Mooseksen kirjan mukaan sopu syntyy veljesten kesken, niin Vanhan testamentin historian kerronta ottaa esille lukuisia konflikteja. Kun israelilaiset olivat paluumatkalla Egyptistä, Edom ei antanut heidän kulkea maansa läpi (4. Moos. 20:14-21; Tuom. 11:17-18). Bileam ennusti, että Israel kukistaa Edomin (4. Moos. 24:18). Saul taisteli edomilaisia vastaan (1. Sam. 14:47), ja Daavid valloitti heidän alueensa (2. Sam. 8:13-14). Myöhemmin Salomo joutui selkkauksiin edomilaisten kanssa (1. Kun. 11:14-22). Joosafatin aikana edomilaiset liittoutuivat moabilaisten ja ammonilaisten kanssa ja hyökkäsivät Israeliin. Välillä Israel hallitsi Edomia, mutta Edomin onnistui päästä vapaaksi (2. Kun. 8:20-22). Amasjan aikana Juuda järjesti Edomin verilöylyn (2. Kun. 14:7), minkä seurauksena Edom teki vastahyökkäyksen ja vangitsi useita Juudan asukkaita (2. Aik. 28:17). Myöhemmin Edom joutui Assyrian vasalliksi niin kuin Juudakin. Vuoden 588-586 eKr. tapahtumat kärsijistivät ”veljesten” välit äärimmilleen. Malakian kirjan alussa muotoillaankin jo varsin tyly kuvaus Jaakobin ja Esaun elämänvaiheista. Jumala rakasti Jaakobia alusta alkaen, kun taas Esauta hän vihasi (Mal. 1:2-3).

Obadjan kirjan lyhyt sanoma on suunnattu edomilaisia vastaan. Heitä kritisoidaan ankarasti. Kirjan viimeisissä jakeissa Juudalle luvataan pelastus. Muille kansoille sen sijaan koittaa sama kohtalo kuin Juudalle oli koittanut. Juuda (ja Israel) on nouseva ja murskaava vihollisensa. Herra on oleva kuningas.

 

Antti & Martti Laato