Media­kirjasto

Sotatilasta ikuiseen rauhaan

2.4.2017 ⟩ Helsinki ⟩ Martti Haverinen

Lataa äänite

Luuk. 13: 31–35

Juuri silloin tuli muutamia fariseuksia sanomaan Jeesukselle: ”Lähde pois täältä, Herodes aikoo tappaa sinut.” Mutta hän vastasi: ”Menkää ja sanokaa sille ketulle: ’Tänään ja huomenna minä ajan ihmisistä pahoja henkiä ja parannan sairaita, ja kolmantena päivänä saan työni päätökseen.’ Mutta tänään ja huomenna ja seuraavanakin päivänä minun on jatkettava kulkuani - eihän ole mahdollista, että profeetta surmataan muualla kuin Jerusalemissa. Jerusalem, Jerusalem! Sinä tapat profeetat ja kivität ne, jotka on lähetetty sinun luoksesi. Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan! Mutta te ette tahtoneet tulla. Kuulkaa siis: teidän temppelinne on jäävä asujaansa vaille. Ja minä sanon teille, että te ette minua näe ennen kuin sinä päivänä, jona sanotte: ’Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä!’”

Sotatilasta ikuiseen rauhaan

Jeesus kutsuu Herodes Antipasta ketuksi. Sarjakuvapiirtäjä Jarkko Vehniäinen on vienyt kettujen olemuksen ihan uudelle tasolle Kamala luonto -sarjakuvassa. Siinä sekopäinen kettu säntäilee metsässä täydellä höyryllä milloin minkäkin tunteen vallassa. Tuosta ketusta tulee yleensä väkisinkin hyvälle mielelle.

Norjalaisen komediaryhmä Ylviksen biisissä “What Does The Fox Say” puolestaan pohditaan, että miten ketut ääntelevät. Kissa sanoo miau ja lehmä sanoo muu, mutta kieltämättä en osaa vastata kysymykseen, että mitä ihmettä kettu sanoo.

Tämän päivän tekstissäkään ei kerrota, mitä kettu sanoo, vaan se, mitä Jeesus sanoo ketulle. Jeesuksen henkeä tavoittelee kaksi väkivaltaista toimijaa: viekas mutta köykäinen Herodes Antipas ja Jerusalemin kaupungin väki.

Katsotaan tässä saarnassa tänään kolmea asiaa 1) Herodes Antipas ja Jerusalem vihaavat Jeesusta, koska ovat sodassa Jumalaa vastaan. 2) Miten sotatila ilmenee omassa elämässä? 3) Kristuksen veressä on ikuinen rauha.

1) Herodes Antipas ja Jerusalem vihaavat Jeesusta, koska ovat sodassa Jumalaa vastaan

Saatat olla täällä Helsingin Luther-kirkossa ensimmäistä kertaa, ja mietit, että minkälainen Jumala oikein on. Mitä tarjottavaa hänellä voisi olla sinulle, jolla on jo kaikkea, ja joka olet saavuttanut elämässäsi kaikenlaista? Mitä sellaista Jumalalla voisi olla, josta olisi sinulle oikeasti jotain iloa?

Sen, mitä Jumala tarjoaa sinulle, voi kiteyttää kahteen sanaan. Ne ovat pieniä ja yksinkertaisia sanoja, mutta ne sisältävät aivan kaiken, mitä tarvitset. Ne kaksi sanaa ovat armo ja rauha.

Raamattu on häpeilemättömän suorapuheinen. Armon ja rauhan kääntöpuolena Raamattu nimittäin sanoo, että lähtökohtaisesti sinä olet sotatilassa Luojaasi vastaan, eikä häntä vastaan sotiva saa elää ikuisesti hänen yhteydessään.

Sota traumatisoi aina, ja sielusi etsii rauhaa. Etsit rauhaa duunista, viihteestä, ihmissuhteista, menestyksestä, kuka mistäkin. Mutta sisimmässäsi olet levoton niin pitkään kuin olet sotatilassa Jumalaa vastaan, niin kuin Herodes Antipas tai Jerusalem.

Tämän päivän tekstissä Jeesus on todennäköisesti Pereassa, Herodes Antipaksen hallintoalueella. Se sijaitsi Jordan-virran itäpuolella ja kreikankielen Perea tarkoittaa “tuonpuoleista” eli vähän niin kuin “tuol puol jokkee”.

Herodes Suuri

Raamatussa vilisee näitä Herodeksia vähän joka lähtöön. Kun Jeesus syntyi, Rooman valtakunnan alaista Juudean maakuntaa hallitsi kuningas Herodes Suuri. Tällä pappa-Herodeksella ei mennyt kovin mairittelevasti. Hän oli Pohjois-Korean hengenheimolainen Herodes Suuri ei ollut juutalainen, vaan idumealainen ja Edom tai Idumea oli tuolla Juudean eteläpuolella. Hän tapatti Jeesuksen syntymän jälkeen Betlehemissä poikalapsia saadakseen myös Jeesuksen pois päiviltä, kun hän pelkäsi, että Jeesus, Daavidin kuningassuvun juutalainen jälkeläinen, uhkaisi viedä häneltä kruunun päästä. Hän oli kova teloittamaan myös lähipiirinsä ihmisiä. Vallan menettämisen pelossa hän mestautti omia poikiaan ja mustasukkaisuuden takia rakkaimman vaimonsa, mutta sitä hän katui myöhemmin.

Herodes Antipas

Herodes Suuren aikana Juudealla tarkoitettiin laajemmin koko tuota hänen hallitsemaansa aluetta. Myöhemmin hänen kuolemansa jälkeen alue viipaloitiin neljään osaan ja Juudeasta tuli yksi osa sitä. Herodes Suurella oli sen verran paljon lapsia, että heitä riitti mestauksista huolimatta vielä hallitsijoiksi asti. Herodes Suuren poika Herodes Antipas hallitsi näistä alueista kahta, Galileaa ja Pereaa, ja häntä kutsuttiin neljännesruhtinaaksi.

Tämä Herodes Antipas teloitutti Johannes Kastajan. Jumalan profeetta Johannes Kastaja oli sanonut Herodes Antipakselle, että tämän parisuhde oli Jumalan sanan vastainen. Johannes Kastaja joutui siitä hyvästä tyrmään ja myöhemmin Herodes Antipaksen synttäribileiden erikoisten käänteiden seurauksena hänen päänsä lyötiin poikki.

Kun Herodes Antipas kuuli Jeesuksesta, hän halusi nähdä Jeesuksen. (Luuk. 9:7-9) Mutta nyt hän fariseusten mukaan hautoo synkempiä ajatuksia. Heikkohermoista kaveria alkaisi tässä kohtaa hirvittää, mutta Jeesus aikoo jatkaa kulkuaan suunnitelmansa mukaisesti. Hän lähettää Herodes Antipakselle huomionarvoisia terveisiä, että hän ajaa ihmisistä pois pahoja henkiä. On siis olemassa Jumalan valta, ja Jumalan valtaa vastustava Saatanan valta.

Sakarja ja Stefanos

Herodeksen jälkeen Jeesus alkaa puhutella Jerusalemia. "Jerusalem, Jerusalem! Sinä tapat profeetat ja kivität ne, jotka on lähetetty sinun luoksesi.” (Luuk. 13:34)

Vuosisatoja aiemmin esimerkiksi profeetta Sakarja julisti Jumalan hengen vallassa: "Näin sanoo Jumala: 'Miksi rikotte Herran käskyjä vastaan? Se tuottaa teille onnettomuuden.' Koska olette hylänneet Herran, hänkin hylkää teidät." (2. Aik. 24:20) Kuningas Joasin käskystä tämä Jumalan sanansaattaja kivitettiin kuoliaaksi – Herran temppelin esipihalla.

Jeesuksen puheiden mukaan Jerusalem hylkäisi Kristuksen esittämän kutsun ja temppeli olisi jäävä asujaansa vaille. Raamatun mukaan se on elämän ja kuoleman kysymys, onko Jumalan kirkkaus läsnä vai ei. Jos jokin nimittäin ei ole Jumalan asuinsija, siellä tuppaa asumaan toisenlainen maestro. Ensimmäinen kristitty marttyyri Stefanos sai ennen kuolemaansa nähdä taivaat avoinna. Hän sai nähdä Jumalan asuinsijan ja kirkkauden. Sitten hänet raahattiin Jerusalemin ulkopuolelle ja kivitettiin. Mistä tämä rageilu Jumalan sanan julistajia kohtaan johtuu? Se johtuu ihmiskunnan sotatilasta Jumalaa vastaan.

2) Miten sotatila ilmenee omassa elämässä?

Katsotaan nyt toiseksi tarkemmin tätä sotatilaa. Saatat suhtautua omaan pahuuteesi kevyesti ja ajatella, että Raamatun näkemys sinusta on vedetty överiin. Että et sinä nyt ole missään sotatilassa. Pidät ehkä itseäsi hyvänä normikansalaisena, ja ajattelet, että tämän maailman pahuus on toisten aiheuttama ongelma.

Yksi asia, mikä pitää sinua kurissa ja estää sinua tarttumasta erilaisiin pahoihin aikeisiin, on toimiva yhteiskunta. Jumalalle kiitos siitä, että meillä on täällä Pohjolassa järjestäytynyt yhteiskunta, mutta vakaan yhteiskunnan kasvattina saatat olla sokea näkemään sydämesi todellisen luonteen. Hyvästä kasvatuksestasi huolimatta sydämesi on ihan yhtä mätä pahuuden lähde ja kasvualusta kuin muillakin.

Tee vaikka mielikuvaharjoitus ja poista maailmasta järjestys, yhteiskuntajärjestelmä, kontrolli siihen, ettei kukaan näe tai tule koskaan rankaisemaan syyllistä, ja saat samanlaisen heikkoja alistavan anarkian niin kuin zombisarjassa Walking Dead. Mitä sinä tekisit heikommallesi tai vihamiehellesi, jos ei olisi olemassa poliisia tai oikeuslaitosta, eikä kukaan tulisi pistämään sua vastuuseen mistään moraalisista valinnoistasi?

Juice Leskisen oli sanankäytön mestari ja hän lauloi “Musta aurinko nousee” biisissään nerokkaasti, että: "Katso ulos. Näätkö sen: / toiset tappaa toisiaan. Alla veristen vaatteiden / loiset tappaa loisiaan."

Jokin tässä maailmassa on todella pahasti vinossa.

Jeesus itkee

Tämän päivän tekstiä myöhemmässä kohdassa Jeesus itkee Jerusalemin lähestyvää tuhoa (Luuk. 19:42-44). Hän tietää, että noin 40 vuoden kuluttua hänen sanojensa jälkeen, vuonna 70, juutalaisten kapinoinnin vuoksi Rooman sotajoukot tulevat ja lanaavat Jerusalemin matalaksi. Ei hän naura vahingoniloisena Jerusalemin ihmisille, hän itkee. Hän itkee sitä, mitä Isisin terroristit ovat tehneet lapsille, naisille ja miehille Mosulissa. Hän itkee sitä, mitä Lontoon keskustassa tehtiin viime viikolla. (22.3.2017) Hän itkee ihmiskunnan väkivaltaa. Hän itkee sitä, mitä kaikkea tässä maailmassa tapahtuu.

Mitä Kristus itkee sinun elämässäsi? Mitkä tekosi saavat hänet itkemään? Mihin sinä käytät valtaasi, jonka olet saanut Jumalalta? Valtaasi eri yhteisöissä, kotona, suvussasi, työpaikalla.

Miten jauhat leukojasi kahvitunnilla? Haluatko tuhota kollegasi maineen, jotta ihmiset liittoutuisivat sinun puolellesi häntä vastaan? Kun lapsesi pistää sinulle hanttiin, eikä tottele sinua, niin kostatko latelemalla hänelle painokelvottomia piikkejä? Pidätkö itseäsi väkivallattomana, hyvänä ihmisenä, vaikka ruokit sydämessäsi vihaa ja katkeruutta jotakuta kohtaan niin, ettet pysty edes katsomaan häntä silmiin tai tervehtimään häntä?

Mitä onnea tavoittelet niin paljon, että haluat raivata Jumalan pois sen onnen tieltä, koska Jumalan sana satuttaa sinua niin paljon? Minkälaisten myllynkivien läpi sinä jauhat sen sanantuojan, jonka Jumala on lähettänyt sinun luoksesi nuhtelemaan sinua jostain asiasta? Kuka onkaan joskus tai monta kertaa yrittänyt sanoa sinulle, että sinun tekosi satuttavat jotakuta tai sinua itseäsi? Kuka onkaan yrittänyt sanoa sinulle, että kunpa sinä huomioisit myös muita, kunpa sinua näkyisi kotona vähän enemmän, kunpa sanoisit muille joskus jotain hyvää?

Paratiisin lainsuojattomien jälkeläisenä, perisynnin takia, myös sinä olet sotatilassa Luojaasi vastaan ja sotatilassa muita vastaan ja sotatilassa itseäsi vastaan. Jumala haluaa tehdä väkivallasta lopun, ja siksi Raamattu kuvaa rehellisesti sen, minkälaisia sinä ja minä pohjimmiltaan olemme. Vasta kun tunnistat Raamatun piirtämän kuvan sinusta, Kristuksen veri alkaa tulla sinulle rakkaammaksi kuin mikään muu.

Keskitytään siksi nyt kolmanneksi siihen, miten sotatilasta pääsee rauhan tilaan.

3) Kristuksen veressä on ikuinen rauha

Jeesus päätyi lopulta elämänsä viimeisen vuorokauden aikana kuulusteltavaksi Herodes Antipaksen eteen – Jerusalemissa. Herodes Antipas sai Jumalalta elämänsä tilaisuuden toimia oikein, mutta hän ei ryhtynyt tutkimaan Jeesuksen syytejuttua, vaan hän halusi vain tyydyttää uteliaisuutensa. Hän halusi nähdä ihmeen.

Mutta Jeesus ei puhunut hänelle mitään. Herodes Antipaksen etsikkoaika oli mennyt. Välimeren perukalla, paria isohkoa tonttia hallitsevan neljännesruhtinaan edessä, seisoi koko universumin ruhtinas. Kerran asetelma on täysin päin vastoin. Silloin Herodes Antipas seisoo Kaikkivaltiaan edessä. Herodes Antipas seisoo kuulemassa punnituksensa tuloksen.

Miten sinä? Jeesus seisoo nyt sinun edessäsi, siinä hän on nöyränä. Puhutteleeko hän sinua? On suunnattoman suurta armoa, kun Jumala puhuttelee sinua, eikä ole vaiennut. Juhani Tammisen termeillä: Miten sinä käytät momentumisi? Haluaisitko saada tiedon siitä, onko Jeesus joku jekkumestari? Ajatteletko, että silloin kyllä uskoisit Jeesukseen, jos saisit nähdä jonkin hienon kikkakolmosen tapahtuvan elämässäsi? Uskoisitko sitten kyllä Jeesukseen, jos esimerkiksi ihmissuhdesolmusi aukeaisivat, tai jos voisit kuitata elatusmaksut lottokupongilla, niin kuin Leevi and the Leavingsin biisissä? Ei, todennäköisesti unohtaisit Jumalan seuraavassa mutkassa.

Mitä jos se onkin sinun sydämesi, joka tarvitsee ihmettä? Mitä jos Jeesuksen tarkoitus ei ole ensisijaisesti muuttaa olosuhteita ympärilläsi, vaan sinua? Mitä jos Jeesus tahtookin asua sydämessäsi, jotta sydämesi saa rauhan?

Isän ainoa Poika tuli omaan maailmaansa, oman kansansa maahan, oman kansansa pääkaupunkiin, omaan temppeliinsä, mutta hän ei ollut tervetullut mihinkään näistä. Jeesus oli aiottu kivittää monta kertaa, ja aiottu kivittää jopa oman temppelinsä esipihalla. (Joh. 8:59) Lopulta Jeesus ripustettiin Jerusalemin muurien ulkopuolella kuolemaan sellaiseen puuhun sellaisella metallilla, jotka hän oli itse sanallaan luonut. Niin röyhkeä ja väkivaltainen on ihminen Luojaansa kohtaan. Myös sinä ja minä.

Maanpetturin rangaistus

Rooman valtakunnassa ristille naulittiin kuolemaan kapinaan nousseet maanpetturit varoitukseksi muille. Kaikkivaltias Kuningas nöyrtyi niin hävettävään kuolemaan, maanpetturin rangaistukseen, jotta sinusta, taivaan valtakunnan vihollisesta, kapinallisesta petturista, tulisikin Jumalan valtakunnan kansalainen. Kuka muu hallitsija on koskaan missään toiminut tällä tavoin valtakuntansa väkivaltaisia kapinallisia kohtaan?

Kristus ei ollut sellainen hallitsija, joka vuodatti ihmisten verta. Hän oli sellainen hallitsija, joka vuodatti oman verensä ristillä sinun puolestasi. Ikiaikaisen Jumalan, pyhän ja puhtaan, veren. Sielusi saa rauhan, kun Kristuksen veri pesee sinut puhtaaksi synneistäsi. Kasteessa Jumala on ottanut sinut valtakuntansa perilliseksi. Ja uskon kautta Kristuksen vereen turvautuessasi Jumala antaa sinulle armonsa ja sinun omatuntosi saa rauhan.

Siksi saat uskoa kaikki syntisi anteeksi tässä ja nyt ja elää rauhassa tämän maailmankaikkeuden Luojan kanssa. Kohta saat nauttia Kristuksen ruumiin ja veren ehtoollisella omalle kohdallesi. Sotatila on päättynyt ja nyt on aika juhlia rauhaa.

Kuningas palaa takaisin

Syvällä ihmiskunnan dna:ssa on kaipaus ikuiseen rauhaan. Esimerkiksi Juice jatkaa laulussaan näin: "Ja minä hymyilen / kun sinut nään. / Mä uskon aikaan toiseen:/ ei liput liehu sotaa julistain."

Minkälainen on se hetki, kun taivaan sotajoukot puhaltavat jonain päivänä viimeisen hyökkäyssoittonsa ja lähtevät liikkeelle tuodakseen maailmaan rauhan ja oikeuden? Minkälainen on se hetki, kun valkoisen hevosen selkään nousee hän, jonka silmät ovat kuin tulen liekit, jolla on pukunaan vereen kastettu viitta, jossa lukee reiden kohdalla nimi kuninkaiden Kuningas, herrojen Herra? (Ilm. 19) Hän, Kaikkivaltias, joka palaa omaan maailmaansa. Hän, joka kokoaa omat lapsensa, ne jotka tahtoivat tulla. Hän, joka tuo kokonaan uuden Jerusalemin mukanaan. “Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä!”

Rukoillaan. Rakas Jumala, kiitos että lähetit ainoan Poikasi maailmaan tekemään rauhan sinun ja meidän välillemme. Kiitos siitä, että jokainen meistä saa uskoa kaikki synnit anteeksi annetuiksi Kristuksen veressä. Auta meitä käyttämään sinulta saatua valtaa oikein, ei muita tuhotaksemme, vaan auttaaksemme ja nostaaksemme. Auta meitä jakamaan sinun rakkauttasi tässä kaupungissa. Jeesuksen nimessä aamen.